Történelemtanítás a Waldorf középiskolában
Balassa Ágnes ONLINE kurzusa
A korszerű történelemtanítás gyakorlata a Waldorf középiskolában
A kurzus azzal foglalkozik, hogy a Waldorf középiskolában milyen korszerű pedagógiai háttérrel kell rendelkeznie egy tanárnak és ezt hogyan tudja a történelem órákon alkalmazni. Ajánlom mindazoknak, akik történelemtanárként akarják elmélyíteni tudásukat vagy akiket ez a téma más szakot tanító tanárként vagy érdeklődő szülőként inspirál.
Az online kurzus, mely négy webinárból áll, különböző módszertani eszközöket alkalmaz: prezentációval kísért online előadás, témához kapcsolódó kérdések megbeszélése, a két alkalom közötti időszakban rövid terjedelmű pedagógiai szakirodalom feldolgozása és visszajelzés az óratervekre.
Webinár felépítése (‘90)
- prezentációval kísért új téma (‘20)
- a felmerülő kérdések megvitatása (‘20)
- a témával kapcsolatos jógyakorlatok, konkrét példák (‘30)
- a témához és a napi iskolai munkához kapcsolódó kérdések megbeszélése (‘20)
A kurzus során a következő kérdések lesznek a középpontban, a gyakorlati példák a résztvevők igényeihez fognak igazodni:
- A kamaszkor életkori változásaira hogyan reagál a Waldorf történelem tanterv, mik a főbb vezérvonalak, melyekhez ragaszkodnunk kell az epochák és szakórák tervezésekor? Milyen módokon lehet a jelenhez kapcsolni az egyes történelmi témákat?
- Mik az epocha terv, szakóra terv készítésének főbb elemei? Mit jelent az egészséges ritmus és ezt hogyan tudjuk a gyakorlatban megvalósítani? Az értékelés különböző formáinak milyen hatása van a kamaszkor különböző időszakaiban?
- Hogyan változik az ítélőerő, a véleményalkotás minősége kamaszkorban és ezt milyen órai tevékenységekkel tudja a tanár fejleszteni? Milyen lépései vannak a fogalomalkotásnak?
- Hogyan tudjuk a diákokat aktívvá és lelkessé tenni a történelem órákon? Milyen kreatív és művészi, egyéni, páros és csoportmunkák segítik kialakítani ezt a szokást? Mik a kapcsolódási pontok a többi tantárgyhoz?
A kurzust elvégzők a következő területeken nyernek jártasságot:
- értik az életkori sajátosságok és a történelem tanterv összefüggéseit és az ezekkel kapcsolatban napjainkban felmerülő új feladatokat
- gyakorlatra tesznek szert epocha terv és óraterv készítés és újragondolás terén
- meg tudják valósítani az egészséges órai ritmust
- alkalmazni tudnak különböző értékelési módszereket
- tudatosítják az elvont fogalmak tanításának módszertani lépéseit és ennek jelentőségét a személyiségfejlődés szempontjából
- fejlődik tanári önreflexiójuk
- fejlődik pedagógiai eszköztáruk a diákok órai aktivizálása terén
A kurzust sikeresen teljesítők felnőttképzési tanúsítványt kapnak.
A kurzus ára: 20.000 Ft
A kurzus időpontjai:
két szombat délelőtt, melyeken két-két élő, jelenléti webinár* lesz
1. alkalom (1. és 2. webinár): 2024.11.16. (szombat) 9-12.15
2. alkalom (3. és 4. webinár): 2024.11.23. (szombat) 9-12.15
Helyszín: ONLINE – Google Osztályterem – Google Meet
* a jelenléti webinár azt jelenti, hogy a kurzus tanára és hallgatói egy adott időpontban találkoznak az online térben. A képzést nem rögzítjük, később nem lesz visszanézhető.