Az osztálykísérői munka, a waldorf gimnáziumi pedagógia vezérfonala
A kurzus során a gimnáziumi osztálykísérői (osztályfőnöki) munka összetettségét tekintjük át, melyben egyaránt jelen vannak a távlati megfontolások és a napi ügyek intézése, az örömök és a nehézségekkel való küzdelem. Ajánlom mindazoknak, akiket ezek a kérdések foglalkoztatnak jelenlegi vagy jövőbeli osztálykísérőként, gimnáziumi tanárként vagy kamasz gyermeket nevelő szülőként.
Az online kurzus, mely négy webinárból áll, különböző módszertani eszközöket alkalmaz: prezentációval kísért online előadás, témához kapcsolódó kérdések megbeszélése, a webinárok közötti időszakban rövid terjedelmű pedagógiai szakirodalom feldolgozása, adott szempontok alapján való önreflektív önálló munka.
Webinár felépítése (‘90)
- prezentációval kísért új téma (‘20)
- a felmerülő kérdések megvitatása (‘20)
- a témával kapcsolatos jógyakorlatok, konkrét példák (‘30)
- a témához és a napi iskolai munkához kapcsolódó kérdések megbeszélése (‘20)
A kurzus során a következő kérdések lesznek a középpontban, a gyakorlati példák a résztvevők igényeihez fognak igazodni:
Mit jelent a keretek megszabása és az önállóság támogatása egy-egy konkrét helyzetben? Hogyan tudja az osztálykísérő minél hatékonyabban ápolni a rábízott diákok szociális jóllétét az egyes évfolyamokon? Mik az egyes évfolyamok főbb célkitűzései és ezek milyen konkrét feladatokban öltenek testet?
Hogyan segíti az osztálykísérő azt, hogy az osztálydinamika pozitív irányba fejlődjön? Milyen módokon tud együtt dolgozni az osztálykísérő kollégáival ebben a tekintetben? Mire kell figyelnie az osztálykísérőnek a diákokkal kapcsolatos konfliktushelyzetekben?
A szülőkkel való együttműködésnek milyen formái vannak a gimnáziumban? Mi a szülők az osztály életébe való bevonásának megfelelő mértéke? A szülői est formáját és tartalmát hogyan kell alakítani, hogy az jól szolgálja a szülők igényeit? Mire kell figyelnie az osztálykísérőnek a szülőkkel kapcsolatos konfliktushelyzetben?
Hogyan kell előkészíteni, megvalósítani és értékelni egy nagyobb volumenű projektet, például egy külföldi osztálycsere programot vagy a tizenegyedik osztályos szociális munkát?
Milyen önismereti munkát érdemes az osztálykísérőnek végeznie és szakmai célokat kitűznie ahhoz, hogy minél jobban végezze munkáját?
A kurzust elvégzők a következő területeken nyernek jártasságot:
- tudatosítják a waldorf iskola szociális célkitűzését az egyes gimnáziumi évfolyamok tekintetében
- értik osztálykísérői felelősségük területeit és annak határait
- növekvő mértékben tudnak együtt dolgozni kollégáikkal az osztályközösség segítése érdekében
- fejlődnek a szülőkkel való együttműködés különböző formáinak megvalósításában
- tudatosabban lépnek fel a diákokkal és szülőkkel kapcsolatos konfliktushelyzetekben
- gyakorlatra tesznek szert nagyobb volumenű projektek tervezése, megvalósítása és értékelése terén
- fejlődik tanári önreflexiójuk
A kurzus időpontjai:
Négy online 90 perces webinár, ezek közül három kedd esténként, a negyedik pedig egy péntek délután.
- alkalom: 2024. 11.19. (kedd) 18 óra
- alkalom: 2024.11. 26. (kedd) 18 óra
- alkalom: 2024.12.10. (kedd) 18 óra
- alkalom: 2024.12. 13 (péntek) 17 óra vagy 19 óra
A kurzus ára: 20.000 Ft
Helyszín: ONLINE – Google Osztályterem – Google Meet
* a jelenléti webinár azt jelenti, hogy a kurzus tanára és hallgatói egy adott időpontban találkoznak az online térben. A képzést nem rögzítjük, később nem lesz visszanézhető.