Rövid kurzus a szülőkkel folytatott munkáról – Beöthy Hanna vezetésével
2024. január 13. 9:00 – 17:00
Ezen a rövid kurzuson szeretnénk segítséget nyújtani a különböző Waldorf- intézményekben működő pedagógusoknak a szülőkkel folytatott munkájukhoz. Ez a terület nemcsak tevékenységünk nagyon fontos, de tapasztalatunk szerint egyszersmind örömteli része is, ha tudatosan alakítjuk az együttműködés folyamatát és minőségét. Közös gondolkodásra, beszélgetésre, néhány alapvetés tudatosítására és a gyakorlatban alkalmazható tanácsokkal várunk Benneteket.
Részletek
A szülői közösség építése
A közös munka elmélete és gyakorlata a Waldorf-intézményekben
9.00 – 10.15: Bevezetés, nehézségeink, örömeink; A közös cél
10.15 – 10.30: Szünet
10.30 – 11.30: Az iskolai közösségek, közösségépítés, valódi közösségek, álközösségek; konfliktusok, a problémanélküliség látszata
11.30 – 11. 45: Szünet
11.45 – 13. 00: Művészet – Márta Dóra, szociális festés
13.00 – 14. 00: Ebédszünet
14.00 – 15. 15: Kompetenciáink, határaink; a nyelvhasználat kérdései
15.15 – 15.30: Szünet
15.30 – 17.00: A Szülői Estek tartalmas kiaknázása
Ezen a rövid kurzuson szeretnénk segítséget nyújtani a különböző Waldorf-intézményekben működő pedagógusoknak a szülőkkel folytatott munkájukhoz, de azoknak a szülőknek is, akik egy Waldorf-intézmény felnőtt és gyerek társadalmában őszintén keresik helyüket.
Munkánknak, szülői feladatainknak ez a része is jelen van a mindennapjainkban, ám sokszor feszültséget jelent a felnőtt együttlét, fárasztónak, semmitmondónak találjuk a havi Szülői Esteket, egyfajta kötelességnek, melyen jó, ha túlvagyunk. Hisszük, hogy ennek nem kell így történnie, hogy ezek az együttlétek örömmel tölthetnek el bennünket, átérezhetjük fontosságukat, megtapasztalhatjuk jótékony hozadékait. Ehhez az kell, hogy tudatosan alakítsuk az együttműködés folyamatát és minőségét.
Ennek a gondolatnak jegyében a nap folyamán kitérünk számos gyakorlati kérdésre:
- Miért fontos, kinek fontos az egészséges közösség alakulása?
- Miben áll felelősségünk tanárként, szülőként?
- Hol húzódnak kompetencia-határaink?
- Mit jelent tisztelettel fordulni a másik felé, miközben meggyőződéseinket képviseljük?
- Mit jelent az együtt gondolkodás a gyakorlatban?
- Hogyan alakítsuk az együtt töltött időket úgy, hogy mindnyájan töltekezzünk belőlük?
- Mit jelent a problémacentrikus együttlét a gyakorlatban?
- Miért fontos tanulnunk egymástól, és hogyan tanulhatunk?
Közös gondolkodásra, beszélgetésre, néhány alapvetés tudatosítására hívunk tehát Benneteket. Hisszük, hogy a felnőtt társadalom összefogására, egymás megértésére, közös munkájának hatékonyabb kiaknázására ma nagyobb szükség van, mint valaha. Reményeink szerint munkátoknak, tevékenységeteknek ez a része új lendületet nyer majd, már csak a gyakorlatban alkalmazható tanácsok révén is, melyekkel az egy napos kurzus végeztével hazatérhettek.